Stan in Iowa

Atom

2021-08-13

Visum binnen – Rijbewijs gehaald – Avontuur van start

In mijn laatste blog had ik laten weten, dat het niet zo gemakkelijk was om aan een Amerikaanse studenten visum te komen.

Inmiddels is het mij gelukt!

Eind juli ben ik met een negatieve PCR test op zak afgereisd naar Brussel voor de aanvraag. Ik had om 9.15 uur een afspraak en een half uur later stond ik weer buiten, maar de aanvraag was akkoord. De mededeling was dat ik hem een week later weer kon ophalen. Toesturen was ook een optie, maar dan had ik wel een envelop met postzegels mee moeten nemen. Dat had ik dus niet.

Na de afspraak een bezoek gebracht aan Brussel, de stripverhalenstad. Niet echt veel aan, maar we hebben lekker rondgelopen in de stad en overheerlijk geluncht.

Na een bezoek aan het parlementen en het Omniversum ben ik huiswaarts gekeerd. Tot volgende week.

Tussendoor nog even afgereden en mijn rijbewijs gehaald. De vinkjes op mijn to-do-lijstje konden gezet worden.

Inmiddels zijn de afscheidsfeestjes of verrassingsfeestjes begonnen! Jeetje, wat veel feestjes. Mijn afscheidstournee is begonnen met een overheerlijk diner bij het Crabbetje in Leiden. Samen met ons gezin en onze oude buren (familie Molkenboer/Hogenvorst) hebben we zitten smullen. Eigenaar Theo Guijt heeft ons heerlijk verwend met een vis vier gangendiner. Nogmaals dank, Theo!

Een week later stond een ritje naar Brussel weer op de planning en heb ik mijn visum opgehaald. Die is binnen, nu kan de reis echt beginnen.

Bezoek aan Brussel had ik al gedaan, dus heb ik op de terugweg een tussenstop gedaan in Antwerpen. Wat een gezellige stad, in ieder geval beter dan Brussel. Wat wel fijn is aan de Belgische steden is, dat je aan de rand van de stad gratis kan parkeren naast de metro of tram. En vervolgens zit je met die metro of tram zo in de binnenstad.

In Antwerpen de verschillende wijken bezocht. Leuk allemaal en natuurlijk weer overheerlijk geluncht. Dit keer met mosselen, waarschijnlijk voorlopig voor de laatste keer.

En mijn afscheidstournee ging door. Met op donderdag (5-8) een gourmetavond met opa & oma. Tevens mijn laatste avond met mijn zus Tara. Het vertrek komt steeds dichterbij.

Een dag later nog even langs de huisarts voor het ondertekenen van een physical test. Huisarts vond wel dat ik een beetje laat was, maar gelukkig kon ik nog net ff tussendoor.

In de middag met vrienden lunchen en naar de film Suïcide Squad 2 - ik heb nog nooit zo’n slechte film gezien. Bij thuiskomst bleek dat mijn vriendengroep een BBQ geregeld hadden. Met allemaal lekkere typical Amerikaanse gerechten. Gestart werd er met nachos, toen een hamburger om verder te gaan met chicken wings. Uiteindelijk hebben we in de late uurtjes de hotdogs nog soldaat gemaakt. Joh, wat een gezellige avond.

Zaterdag (7-8) heb ik doorgebracht met Jens. Samen scheuren in de Peugeot en tussen de koeien footgolf gedaan. Een mooie dag om lekker bij te komen. Zondag opnieuw een afspraak voor een PCR test, want dinsdag stap ik op het vliegtuig. ’s Avonds nog wat vrienden, overigens dezelfde als de vrijdag, over de vloer om toch nog even met elkaar te zijn. Dit was tevens het einde van mijn afscheidstournee. De volgende dag nog even een koffer gescoord en pakken dan maar.

Dinsdag 10-8 was het dan zover, de dag van mijn reis naar Orange City in Iowa. In de ochtend nog een uitzwaaimomentje gehad van de vrienden en toen met het gezin de auto in. Mag eigenlijk niet, afscheid nemen op Schiphol, maar vinden wij wel nodig bij zo’n lange afwezigheid. Om 8 uur waren we op Schiphol. Lekker rustig bij de balie van United Airlines.

Bij binnenkomst zagen we al dat mijn vlucht 2 uur vertraging had. Kennelijk veroorzaakt door de thunderstorms in Chigaco. Vlucht uiteindelijk omgeboekt, omdat de overstap kiele kiele zou worden.

Vervolgens in de rij bij Delta voor een vlucht naar Minneapolis. Wat een rij, duurde dik een uur, waardoor ik versneld afscheid moest nemen want ik moest ook nog door de douane.

Kort maar krachtig zullen we maar zeggen. Dag allemaal, tot snel – “pik maar lekker mijn kamer in Jens”.

De reis is voorspoedig verlopen, met een kleine vertraging van een half uur kwam ik om 20 uur aan op Minneapolis. Na ondervraging met meerdere studenten had ik nog anderhalf uur wachttijd voor de volgende reis. Mooi!

Uiteindelijk landde ik rond 12 uur op Sioux Falls, daar wachtte mijn coach en 2 Amerikaanse teamgenoten op mij en een Duitse teamgenoot. Goede reis naar Orange City gehad, daar nog even samen gevoetbald en uiteindelijk rond 4 uur Nederlandse tijd in mijn bed gestapt. De afgelopen dagen zat ik alleen in het kamergebouw op de Campus. Bijzonder en gaaf.

Samen met mijn Duitse voetbalmaat inmiddels de campus bekeken en een heerlijk diner gehad bij onze coach. Verder kennisgemaakt met mijn home family, mijn roommate Nikko en de kamer ingericht. Het lijkt alsof ik redelijk gesetteld ben.

De start is goed, alles prima geregeld, maar nu ben ik er klaar voor om te starten met de trainingen.
Vanavond 21.00 uur mijn eerste fysieke test ( 1 mile test ), het is dan 20 graden met een luchtvochtigheid van 54%, had slechter gekund. Ik ben er klaar voor!

Tot de volgende blog – ik houd jullie op de hoogte.